Historie

Leegwater transport B.V. is opgericht in 1929 en bestaat nu al ruim 85 jaar.

 

De grondlegger van ons bedrijf was Willem Leegwater (1888 -1964). Door een strenge winter in 1929 waren de ringvaarten dichtgevroren. Hierdoor konden de beursschippers hun goederen niet van de plaatselijke tuinders naar de veiling vervoeren. Willem trok de stoute schoenen aan en kocht een oude autobus waarvan hij de stoelen er uit sloopte en ging daarmee naar de veiling rijden, Leegwater was geboren.

In de oorlogsjaren stond het vervoer op een laag pitje, maar direct na de bevrijding werd er een Amerikaanse legertruck aangeschaft. Hiermee kon Opa Willem, inmiddels vergezeld van een aantal zoons zijn vleugels uitslaan en werd er internationaal gereden. Bestemmingen die veelvuldig werden aangedaan waren de beroemde hallen in Parijs en de markt in Saarbrücken, dit waren ritten die bijna een week duurden!

 

Begin jaren ‘60 besloten de 2 zoons van Willem, Jan Leegwater en Dirk Leegwater om uit het bedrijf te stappen en voor zichzelf te beginnen. Jan vestigde een transportbedrijf in Noord-Scharwoude, hij focuste zich meer  op het internationale vervoer. Dirk werd er chef-werkplaats.

Later verhuisde hun bedrijf naar Zwijndrecht, dit omdat één van hun grootste opdrachtgevers daar gevestigd was. Veel later is hier “Leegwater Special Truck” uit voortgevloeid.

Cor zette in z’n eentje het bedrijf  in  ’t Veld  voort en richtte zich meer op het nationale vervoer, het wagenpark bestond toen uit 3 auto’s. Eind jaren ’70 deed de 3e generatie zijn intrede in de vorm van broers Willem en Paul Leegwater. Van lieverlee groeide het wagenpark naar 7 auto’s. Doordat er vraag naar was, werd er nu  ook regelmatig internationaal gereden, het wagenpark bestond nu uit  koel-/vries- en huifauto's. Veel ritten voor de offshore, bloemen en planten naar Duitsland.

 

Na de val van de Berlijnse muur in 1990 verdubbelde het wagenpark naar 14 auto’s, doordat een grote bloemenexporteur daar mogelijkheden zag en vervoer nodig had.

Mede daarom, werd Transextra in 1991 bij Leegwater ingelijfd (een bedrijf gespecialiseerd in het vervoer van zeecontainers). Dit werd gedaan om het risico van eenzijdig lading aanbod wat te spreiden.

 

Inmiddels is het bedrijf  uitgegroeid tot een modern wagenpark met 19 eenheden,verdeeld in koel-/vrieswagens waaronder volume combi’s voor het vervoer van bloemen en planten, (schuif)zeilenwagens en containerchassis voor het vervoer van zee-containers.

 

12 december 2004 was een zwarte bladzijde in de historie van transportbedrijf Leegwater, Willem Leegwater - broer van Paul - overleed plotseling, tijdens het uitoefenen van zijn geliefde sport, voetbal, op 47-jarige leeftijd. Leegwater verloor niet alleen zijn mededirecteur,maar ook een aimabel mens die voor zijn werk en mensen stond. De schok in het bedrijf was groot,maar dankzij alle medewerkers werd de draad weer opgepakt en bleven de toen 19 eenheden actief. 

 

We maken een sprong in de tijd. Ondertussen deelden de telgen van Willem dezelfde passie voor de transportwereld. In 2013 is Leegwater gefuseerd met Boekel Transport. Paul Leegwater, Niels Boekel, Edwin Groen, Mike Leegwater & Niels Leegwater zijn nu de eigenaren van één BV, waaronder de internationale transportbedrijven Leegwater en Boekel vallen. 

 

Inmiddels wordt er zwaar geprofiteerd van elkaars contacten en kan er dankzij goede planning zo effectief en efficiënt mogelijk gereden worden. Het wagenpark is uitgebreid tot 30 vrachtwagens. 

 


Fusie met Boekel Transport

In 2013 zijn Leegwater Transport en Boekel Transport met elkaar gefuseerd.

lees meer..

3 nieuwe DAF vrachtagens

In 2012 zijn er 3 nieuwe vrachtwagens bijgekomen.

lees meer..

© Leegwatertransport.nl 2008 - 2015 |